Porównanie cyfrowych i piszczałkowych organów

Organy piszczałkowe przez wieki odgrywały ważną rolę w muzyce kościelnej. Wraz z postępem technologii, dostępne stały się alternatywy dla organów piszczałkowych. Zaczęło się to od elektro-mechanicznych organów Hammonda i późniejszej pionierskiej technologii oscylatorów analogowych autorstwa Allen Organ Company.

 

Technologia oscylatorów analogowych umożliwiła niedrogą produkcję organów dobrej jakości. Jednakże ich dźwięk nie dość dokładnie odtwarzał wspaniałość organów piszczałkowych. Zaczęło się to zmieniać w roku 1971 wraz z zaprezentowaniem przez Allen Organ Company pierwszych organów z cyfrowymi samplami, które umożliwiły bardziej precyzyjne odtwarzanie dźwięku piszczałek. Współcześnie, większość elektronicznych organów używa technologii cyfrowych sampli. Tak jak w przypadku organów piszczałkowych, nie wszystkie organy cyfrowe są takie same.

 

Wraz z postępem technologii cyfrowej, a także spadkiem kosztów, większość kościołów obecnie wybiera organy cyfrowe do wspierania muzyki liturgicznej. Niektóre organy cyfrowe mają nawet jakość porównywalną do wysokiej klasy organów piszczałkowych. Poniżej znajduje się odnośnik do nagrania koncertu dwóch organów w Rijssen, w Holandii, w którym występują małe, dwu-manuałowe organy cyfrowe Allena oraz dobre organy piszczałkowe. Efekt jest niesamowity, zwłaszcza jeżeli mamy uwzględnić, że organy piszczałkowe takiej klasy mogą kosztować przynajmniej 20 razy więcej niż organy cyfrowe. Proszę sobie tylko wyobrazić efekt gdyby były one porównywane do organów cyfrowych o porównywalnym rozmiarze.